Profil školy
Aktivity školy
Škola rozvíja bohaté medzinárodné aktivity predovšetkým vo Francúzsku, Belgicku, Rumunsku a Nemecku. Vo Francúzsku trvá spolupráca s Lycee du Marechal Soult v Mazemete už 10 rokov, realizované projekty sú podporované (v malej miere aj finančne) Francúzskym ištitútom v Bratislave. V rámci programu SOCRATES sa uskutočnil jazykový projekt so školou Collége St. Tudy na ostrove Groix (Francúzsko). So školou Collége Bonnecombe v Mazamete (Francúzsko) bol zrealizovaný športový projekt podporovaný Francúzskym inštitútom. S belgickými partnermi na škole College du Sartay uskutočnili študenti a vyučujúci školský projekt "Farby a tóny Európy" tiež v programe SOCRATES. S podporou programu Comenius bol zrealizovaný trojjazyčný projekt s rokovacím jazykom francúzskym „Poznajme naše krajiny, poznajme našu Európu“. Študenti z Rumunska z mesta Botosani absolvovali návštevu u nás a nasledujúci rok naši študenti navštívili Rumunsko.V Nemecku máme rozvinutú spoluprácu s Gesamtschulle vo Voerde, kde študenti a vyučujúci rozvíjajú vzájomnú spoluprácu od roku 2002. Zrealizovali sa zatiaľ dva projekty v programe Socrates s názvom „Nemci v Handlovej a Slováci vo Voerde“ a „Navštívte nás vo Voerde a v Handlovej – cestovný sprievodca pre mladých ľudí.“
Škola je od roku 2003 úspešne zapojená do projektu Infovek a tiež do projektu „Počítače pre školy“. S využitím uvedených projektov sme rozšírili tri moderne vybavené počítačové učebne s trvalým pripojením na internet, ktorý majú možnosť využívať žiaci a pedagógovia denne od 07,00 do 17,00 hod.
Študenti školy sa pravidelne zúčastňujú tiež regionálnych projektov, v súčasnosti sme aktívni v dlhodobom handlovskom ekologickom programe triedenia odpadu „Šetríme – preto triedime“.
Aktivity školy a s tým spojená prezentácia školy na verejnosti sa v školskom roku 2008/2009 sústreďovali predovšetkým na realizáciu projektov v rôznych oblastiach:
- Študenti školy pod vedením vyučujúcich francúzskeho jazyka zrealizovali trojjazyčný slovensko-rumunský projekt s rokovacím jazykom francúzskym v trvaní dvoch školských rokov. Projekt sa nazýva Poznajme naše krajiny, poznajme našu Európu. V školskom roku 2008/2009 absolvovali návštevu študenti z Rumunska z mesta Botosani u nás, v školskom roku 2009/2010 navštívilo 13 našich študentov mesto Botosani v Rumunsku. Cieľ projektu je totožný s názvom a rumunská časť bola úspešne uskutočnená. Projekt bol realizovaný s podporou programu Comenius – celoživotné vzdelávanie.
- 3. – 10. októbra 2008 sa študenti našej školy zúčastnili na poznávacom zájazde do Luxemburgu, Belgicka, Londýna a Paríža.
- V mesiaci december sa uskutočnila exkurzia žiakov tried tercia – oktáva (45) do Viedne.
- Počas celého školského roka 2008/2009 prebehla príprava študentov na medzinárodné stretnutie mládeže v Nórsku. Stretnutie sa uskutočnilo 20. – 27. júla 2009. Zúčastnilo sa ho 10 študentov našej školy. Na tomto stretnutí študenti reprezentovali našu školu, mesto, krajinu v nórskom Time Commune, kde boli aj mládežnícke skupiny z nemeckého Voerde a anglického Alnwick.
Z dlhodobejších projektov podporovaných ESF, do ktorých je škola zapojená sa aj v školskom roku 2008/2009 úspešne rozvíjala činnosť najmä v týchto aktivitách:
- Projekt „Názorné vyučovanie fyziky s dôrazom na rozvoj kompetencií žiakov potrebných pre uplatnenie v praxi“ cieľom ktorého je využívať dištančné internetové vzdelávanie zamerané na aktívne vyučovacie postupy, na moderné vyučovacie postupy vo fyzike a testovanie optických súprav so žiakmi (triedy kvarta a oktáva).
- Projekt „Popularizácia vedy v prírodovednom vzdelávaní“, ktorého cieľom je zostaviť a do školskej praxe uviesť študijné materiály, ktoré by u prírodovedne nadaných žiakov formovali uvedomelý záujem o štúdium tohto vedeckého smeru, ktorý najlepšie vyhovuje ich záujmu a nadaniu. V rámci tohto projektu sme testovali spolu so žiakmi ďalšiu súpravu pomôcok.
- Cieľom projektu „Mladý vedec“ je odoberanie časopisu „Mladý vedec“, ktorý je zameraný na propagáciu prírodných a technických vied.
- Predsedníčka PK fyziky má záštitu aj nad projektom „Baterky na správnom mieste“, ktorý má súťažný charakter a environmentálne zameranie.
- Okrem uvedených aktivít je škola zapojená do projektu „Poznajme naše krajiny, poznajme našu Európu“ a tiež do projektu Šetríme, preto triedime, ktorá boli podrobnejšie opísane už v bode i) tejto správy.
Študenti školy sa s výbornými výsledkami zúčastňujú tiež súťaží a olympiád. Napríklad len v školskom roku 2008/2009 sme zaznamenali vynikajúce výsledky v nasledujúcich súťažiach:
- 1. miesto na Slovensku v prekladateľskej súťaži Európskej komisie „Juvenes Translatores“, ktoré obsadila študentka oktávy Frederika Kaššová a získala víkendový pobyt v Bruseli,
- na Stredoeurópskej olympiáde francúzskej školy „Sciences – Po“ v Banskej Bystrici obsadila študentka septimy Zuzana Ondrejková 1. miesto na Slovensku
- 5. miesto v celoslovenskom kole olympiády vo FRJ, ktoré získala študentka oktávy Veronika Petrovská,
- na súťaži v písaní esejí „Poďme do Francúzska“ obsadila študentka septimy Zuzana Ondrejková 1. miesto a Michal Sivek (oktáva) 2. miesto. Študenti boli odmenení prázdninovým pobytom vo Francúzsku,
- certifikát z celoštátneho kola OSJL v Bratislave získali študentky Veronika Petrovská (oktáva) a Natália Schniererová (1.A), ktoré sa stali úspešnými riešiteľkami,
- v celoslovenskej recitačnej súťaži Vansovej Lomnička získala študentka oktávy Veronika Petrovská bronzové pásmo,
- v celonárodnom projekte „Poznaj svoju minulosť alebo pátranie po predkoch“ vyhlásenom MŠ SR študentka Nora Paľovová z triedy tercia získala 3. miesto a cenu ministra školstva SR. Ocenenie si bola osobne prevziať na MŠ SR z rúk ministra školstva Prof. Ing. Jána Mikolaja CSc.,
- študentka 4.A triedy, Zdenka Matejovičová, obsadila 9. miesto v celoslovenskom kole Olympiády ľudských práv v Liptovskom Jáne,
- výrazný úspech dosiahla študentka oktávy Michaela Gogová, ktorá sa prebojovala do celoštátneho kola Stredoškolskej odbornej činnosti s prácou Depresie a samovraždy v živote mladých ľudí,
- v športových súťažiach sa umiestnila študentka Nina Penzešová (4.A) na 1. mieste vo vrhu guľou a hode oštepom na krajskom kole a na majstrovstvách SR vo vrhu guľou na 3. mieste a v hode oštepom na 5. mieste.
Dôkazom úspešnosti našich študentov v súťažiach a vedomostných olympiádach je každoročné výborné umiestnenie našej školy vo vyhodnotení mimoškolských aktivít školy Krajským centrom voľného času Trenčín.
V neposlednom rade významnou aktivitou školy je realizácia rozšíreného vyučovania francúzskeho jazyka v študijnom odbore 79025 73 gymnázium – cudzie jazyky s dĺžkou štúdia 8 rokov. Žiaci majú možnosť získať medzinárodný certifikát francúzskeho jazyka DELF. V stupni DELF „B1“ a DELF „B2“ certifikát nahrádza maturitnú skúšku vo francúzskom jazyku.
Silné stránky školy
- kultúra školy, ktorá sa prejavuje v oblasti výchovy a vzdelávania žiakov výrazne osobnými, dobrými vzťahmi v komunite učitelia, žiaci, rodičia. Je špecifická pre menšie školy s takým počtom žiakov, ktorý umožňuje všetkým pedagógom osobné poznanie všetkých žiakov školy. V takomto prostredí je výchovné pôsobenie na žiakov oveľa účinnejšie, takže výsledkom je menej výchovných problémov, oveľa menší výskyt negatívnych javov ako je fajčenie, drogová závislosť, alkoholizmus a záškoláctvo. V podmienkach tunajšej školy je výskyt týchto javov minimálny. Ďalším pozitívnym dôsledkom kultúry tunajšej školy je fakt, že vyučovacie výsledky žiakov podliehajú pozornejšej kontrole celého pedagogického kolektívu. Vďaka častej komunikácii s rodičmi – v malomestskej komunite mnohokrát aj náhodnej – je informovanosť zákonných zástupcov o výsledkoch detí pravidelná a častá, čo umožňuje účinné a rýchle riešenie vzniknutých situácií. Tunajšia škola vďaka svojej kultúre nepôsobí ako anonymný mohutný vzdelávací stroj. Práve naopak, vníma žiaka ako človeka v celej jeho mnohorakosti, vo veľmi úzkej súčinnosti s rodičmi a celým okolím. Vďaka tomuto faktu sa nám často krát darí dosahovať pozitívne výsledky aj u žiakov, ktorí na iných školách nedokázali uspieť.
- vynikajúca príprava žiakov v oblasti vyučovania cudzích jazykov. Vďaka využívaniu moderných vzdelávacích postupov, vďaka organizovaniu častých medzinárodných výmen, vďaka pravidelnému pôsobeniu jazykových asistentov na škole a v neposlednom rade vďaka mimoriadnemu zanieteniu vyučujúcich dosahujú žiaci tunajšej školy výborné vyučovacie výsledky v cudzích jazykoch, predovšetkým vo francúzskom jazyku. Pre ilustráciu uvádzam, že napr. percentuálna úspešnosť externej časti maturitnej skúšky z francúzskeho jazyka v tomto školskom roku bola v úrovni B2 77,3%. Takéto jazykové zručnosti umožňujú našim absolventom výborné uplatnenie v zahraničných firmách pôsobiacich v SR. Vieme o mnohých absolventoch úspešne napredujúcich v kariére vo firmách Citroën, Peugeot, Renault a Careffour.
- využívanie informačno-komunikačných technológií vo vyučovacom procese sa stáva samozrejmosťou. Takmer všetci učitelia tunajšej školy využili bezplatnú možnosť školení v týchto zručnostiach v rámci projektu Infovek. Praktickým výsledkom je okrem iného napríklad používanie Internetovej žiackej knižky, ktorá sa stretla v rodičovskej verejnosti s mimoriadne pozitívnym ohlasom.
-
výborné uplatnenie našich absolventov na trhu práce. Je
dlhodobo známy fakt, že percento nezamestnaných absolventov
gymnázií je najnižšie. Je to spôsobené jednak tým, že prevažná
časť našich absolventov pokračuje ďalej v štúdiu na vysokých školách, resp.
iných typoch pomaturitného vzdelávania. Absolventi, ktorí nemajú záujem
pokračovať v ďalšom vzdelávaní si pomerne ľahko nachádzajú prácu a to
aj v mnohých odborných profesiách. Podľa vyjadrení zamestnávateľov
prijímajú často krát do zamestnania radšej absolventov gymnázií ako iných škôl,
pretože gymnazisti:
- majú výborné znalosti v oblasti cudzích jazykov
- výborne ovládajú prácu s PC
- sú komunikatívni a kreatívni
- majú slušné spôsoby správania a príjemné vystupovanie
- veľmi rýchlo získajú potrebné odborné zručnosti
- absolventi tunajšej školy majú veľmi dobrú všeobecnú prípravu, čo sa okrem iného ukázalo aj pri maturitných skúškach, pri ktorých boli aj v tomto školskom roku študenti veľmi úspešní. Všetci žiaci zmaturovali v riadnom termíne. Výkaz o výsledku maturitných skúšok je prílohou č. 4 tejto správy. Absolventi školy dosahujú výborné výsledky aj pri prijímaní na vysokoškolské štúdium. Od roku 2002 sa úspešnosť prijímania našich absolventov na VŠ blíži k 100 percentám.
- o štúdium na tunajšej škole majú trvalý záujem žiaci i rodičia a to predovšetkým z mikroregiónu Handlová, Ráztočno, Chrenovec. Do roku 1996 škola poskytovala vzdelanie v jednom študijnom odbore. V súčasnej dobe je v našich priestoroch 11 tried. Škola má dva študijné odbory a v nich poskytuje vzdelanie takmer 300 žiakom.
Príležitosti
Príležitosti na uplatnenie našich absolventov sú rozmanité. Najväčšia časť absolventov (cez 90%) pokračuje v pomaturitnom vzdelávaní, predovšetkým na vysokých školách. V ostatných štyroch rokoch je úspešnosť našich absolventov v prijímaní na vysoké školy stopercentná. Časť absolventov sa po ukončení gymnázia zamestná. Pri hľadaní zamestnania sú často krát úspešnejší ako absolventi iných stredných škôl. Časť absolventov nachádza uplatnenie v zahraničí, najčastejšie v štátoch EÚ. Vďaka výborným jazykovým znalostiam nachádzajú uplatnenie bez väčších ťažkostí. Jazykové znalosti umožňujú našim žiakom tiež zamestnanie v zahraničných firmách pôsobiacich na Slovensku. Percento nezamestnaných absolventov gymnázií je v porovnaní s absolventmi iných škôl dlhodobo najnižšie.
Stratégia rozvoja školy
- študijné odbory:
Plánujeme naďalej rozvíjať vzdelávanie v študijných odboroch:
- 7902 5 00 gymnázium, s dĺžkou štúdia 4 roky
- 7902 5 73 gymnázium – cudzie jazyky, s dĺžkou štúdia 8 rokov.
- 7902 5 76 gymnázium – telesná výchova, s dĺžkou štúdia 4 roky – s ohľadom na skutočnosť, že na handlovských ZŠ sú 3 triedy so zameraním na telesnú výchovu a mnohí žiaci z týchto tried majú záujem pokračovať v štúdiu na tunajšej škole. Tento študijný odbor máme schválený ministerstvom školstva a máme ho zaradený v sieti.
- priestorové zabezpečenie: Škola aj pri opätovnom oživení odboru so zameraním na TEV vystačí v existujúcich priestoroch.
- personálne zabezpečenie: Personálne zabezpečenie školy je stopercentné, všetky predmety sú odborne vyučované. Pedagogickí aj nepedagogickí zamestnanci sú stabilizovaní, fluktuácia zamestnancov je takmer nulová.
- materiálno-technické zabezpečenie:
Materiálno-technické zabezpečenie školy je vyhovujúce, i keď škola bude v blízkej budúcnosti potrebovať generálne opravy:
- generálna oprava okien
- inštalácia vodovodu do tried
- oprava podlahovej krytiny na schodištiach školy a v odborných učebniach.
- možnosti využitia školy v popoludňajších hodinách:
V popoludňajších hodinách sú priestory školy využité najmä pri mimoškolskej
činnosti žiakov v rámci záujmových krúžkov a to najmä:
- odborné učebne informatiky
- telocvičňa
- učebne jazykov
- odborné učebne prírodovedných predmetov
- školská knižnica
- vonkajší športový areál – v priaznivom počasí.
Prioritné ciele v oblasti zvyšovania kvality poskytovaného vzdelávania
- Kvalitná a moderná príprava žiakov na ďalšie pomaturitné vzdelávanie, predovšetkým vysokoškolské. S ohľadom na predpokladaný rozvoj znalostnej ekonomiky je možné očakávať, že po vzdelaných odborníkoch bude rastúci dopyt.
- Neustále zvyšovanie kvality jazykovej prípravy študentov s ohľadom na
potreby uplatnenia sa mladých ľudí v rámci EÚ a tiež s ohľadom na možnosti
uplatnenia v zahraničných firmách pôsobiacich v handlovskom mikroregióne. Keďže
ide hlavne o nemecké firmy (GEWIS a Cabtech) a francúzsku firmu Citroen je
zameranie jazykov orientované na:
- Francúzsky jazyk – v súčasnosti študuje okolo 40% študentov školy. Dôraz kladieme na rozvoj rozšíreného vyučovania FRJ so zameraním na možnosť získať medzinárodný certifikát DELF (je predpoklad, že v budúcnosti by mohol nahradiť maturitnú skúšku z FRJ). Viac ako desaťročnú tradíciu majú naše kontakty s Lýceom v Mazamete a tiež realizácia projektov v programe SOCRATES. Tieto aktivity chceme rozvíjať a pokračovať v nich. Dôkazom veľkej úspešnosti a kvality vyučovania tohto jazyka je i skutočnosť, že už viac rokov sa úspešne zúčastňujeme olympiády vo FRJ a tiež naši maturanti v tomto jazyku dosahujú výborné výsledky v externej časti maturitnej skúšky.
- Nemecký jazyk – nemecký jazyk má v Handlovej dlhoročnú tradíciu, nakoľko historický pôvodnú komunitu tvorilo v Handlovej nemecké obyvateľstvo. Možno práve tento fakt „pritiahol“ do Handlovej dve nemecké firmy (GEWIS a Cabtech), ktoré sa úspešne rozvíjajú a kde nachádzajú uplatnenie aj niektorí naši absolventi. Pri výuke NEJ využívame spoluprácu s nemeckou školou vo VOERDE realizáciou projektov v programe SOCRATES. Spolupráca sa intenzívne rozvíja cca 4 roky a obe strany majú záujem na jej pokračovaní.
- Zvyšovanie kvality moderných technických prostriedkov vyučovania so zameraním na využitie informačno – komunikačných technológií. Výrazným krokom vpred v tomto smere je zavedenie a využívanie INTERNETOVEJ ŽIACKEJ KNIŽKY, ktorá napomáha zvyšovať prestíž školy a stretáva sa s veľmi pozitívnym ohlasom. S ohľadom na skutočnosť, že všetci učitelia školy absolvovali v rámci projektu INFOVEK školenia v IKT, je toto ďalší faktor, ktorý núti všetkých pravidelne pracovať s výpočtovou technikou, čo by malo byť v treťom tisícročí samozrejmosťou.
- Oživením študijného odboru so zameraním na telesnú výchovu chceme dosiahnuť kontinuitu s handlovskými základnými školami, kde sú triedy so zameraním na basketbal, plávanie a gymnastiku. Práve v nich by sme chceli získať žiakov s dobrými výsledkami pre štúdium na našej škole. vyučovanie základov športovej prípravy zameriame tak, aby žiaci mohli z tohto predmetu nie len úspešne zmaturovať, ale aby sa pri ukončení štúdia tí najlepší mohli uchádzať o trénerský certifikát.
Uplatnenie absolventov na trhu práce
Absolventi gymnázií sa dlhodobo výborne uplatňujú na trhu práce. V porovnaní s absolventmi iných škôl dosahujú najnižšie percento nezamestnanosti. Po ukončení štúdia na gymnáziu sa uplatňujú najmä:
- v štúdiu na vysokých školách a iných formách pomaturitného vzdelávania (pravidelne je úspešnosť prijímania našich absolventov takmer 100%-ná)
- úspešne sa dokážu zamestnať, najmä vďaka tomu, že:
- ovládajú cudzie jazyky,
- ovládajú prácu s počítačom, internetom a všetkými modernými technológiami,
- sú komunikatívni, kreatívni, slušne vystupujú,
- rýchlo zvládajú potrebnú odbornosť.