Projekt HAT-GAP - 2004/2005:
prípravná fáza;
V Handlovej |HAT (Handlová Arts Traditionels):
návšteva korešpondentov v Handlovej
Na ostrove Groix |GAP (Groix Arts Populaires):
pobyt vo Francúzsku

GAP

Groix Arts Populaires, 28.5. -11.6.2005.

Handlovskí gymnazisti na ostrove Groix

Po mesiacoch príprav sme sa dňa 28.5.2005 vydali na dlhú cestu smerom k západnému pobrežiu Francúzska, do Bretónska, na ostrov Groix a tak sme začali naše dvojtýždňové putovanie a realizáciu druhej časti jazykového projektu – Groix Arts Populaires.

Po zdĺhavom nočnom cestovaní nás v nedeľu ráno privítal takmer prázdny Paríž. Jeho spoznávanie sme začali od Víťazného oblúka a po Champs-Elyses sme sa pomaly presúvali smerom k Námestiu svornosti a cez Tulerijské záhrady až k vstupnej pyramíde na nádvorí Louvru.

Aj keď sme nemali veľa času na prehliadku tejto monumentálnej galérie, nikto z nás asi nezabudne na slávnu Monu Lísu, Venušu či sochy od Michelangela a neopakovateľnú atmosféru, ktorá vyžarovala z priestorov bývalého kráľovského paláca.

Po prehliadke obrazov, z ktorých vyžarovala história sme sa presunuli pred Centre Pompidou, ktoré svojou modernou architektúrou vyniká medzi historickými budovami starého centra. Odtiaľto si mnohí z nás odnášajú svoje portréty, ktoré im za pár eur namaľovali pouliční maliari.

Po prehliadke Notre-Dame, prekrásnej Sainte-Chapelle sme ulicami Latinskej štvrti prešli popred Sorbonu až k Luxemburskej záhrade.

Na druhý deň nás očaril Montmartre, z ktorého sa nám naskytol pohľad na celý Paríž. Po obede v MacDonalde sme si prezreli záhrady vo Versailles a deň sme zakončili pod Eiffelovkou. Vyfotili sme si ju zo všetkých možných strán a výstup na ňu zostane tiež jedným z nezabudnuteľných zážitkov.

Pred večernou plavbou po Seine, sme sa rozlúčili s Nicolasom, našim lektorom, ktorý po mesiacoch pôsobenia na našej škole (tiež vďaka programu Socrates) sa vrátil späť do svojej krajiny.

V utorok ráno, sme sa prebudili už na západnom pobreží, v mestečku Carnac , odkiaľ naša cesta viedla do Locmariaquer, kde sa k nám pripojili naši korešpondenti a spoločne sme si prezreli megalitické pamiatky (dolmény a menhíry), ktoré sa v tejto časti Francúzska vyskytujú. Vo večerných hodinách, plní očakávania, sme nasadli v meste Lorient na loď, ktorá nás dopravila do našich nových dočasných rodín.

V stredu 1.6. po prehliadke školy a prijatí na radnici sme začali spoznávať tento nádherný ostrov, ktorého príroda a pobrežie s útesmi a plážami patrí určite k tým najkrajším miestam na svete.

Od nasledujúceho dňa sa začali pracovné aktivity, vďaka ktorým vieme dnes viazať aspoň päť námorníckych uzlov, maľovať krabie klepetá, navariť bretónske špeciality, zatancovať bretónske tance a zaspievať bretónske pesničky.

Veľmi zaujímavý bol aj lov rôznych morských živočíchov, ktoré sa lovia počas odlivu. Nechýbala ani ich „koštovka“, na ktorú sa odhodlali len niektorí zvedavci.

Väčšina našich korešpondentov sa po ostrove presúva na bicykloch. Tento dopravný prostriedok sme používali aj my a v jedno dopoludnie sme sa všetci boli spoločne pozrieť na najväčší maják na ostrove Pen Men.

V predposledný deň sa konalo popri výstave fotografií a našich artefaktov aj spoločné vystúpenie, na ktorom sme okrem slovenského folklóru, gitarového prednesu Andreja Gašpierika a spoločenského tanca Izabely a Michala, zatancovali všetci spoločne aj bretónske tance a zaspievali bretónske pesničky. No a potom už nasledovala diskotéka a príjemné občerstvenie, ktoré pripravili naši hostitelia.

Odchod z ostrova, štvrtok ráno, bol sprevádzaný slzami lúčenia a sľubmi, že sa sem ešte všetci určite raz vrátime a kontakty s našimi Groisillons budem udržovať naďalej.

Počas dlhého presunu smerom domov, sme sa zastavili ešte v mestečku Colmar, známom svojou architektúrou a v Strasburgu, kde okrem prekrásnej katedrály a historického centra sme si prezreli aj priestory Rady Európy a Ódou na radosť sme zakončili naše putovanie vo Francúzsku.

Na ostrove Groix

Aktivity

Strasbourg


Gymnázium Ivana Bellu v Handlovej: www.gymnovha.edu.sk
webmaster
posledná aktualizácia 22.6.2005